Exkurze do automobilky Škoda
Třídy prvního ročníku se 15. 4. sešly v 7.30 před školou a vydaly se autobusem na cestu do Mladé Boleslavi navštívit pod vedením profesorek Sudzinové, Rážové, Majíčkové a profesora Šafaříka, boleslavský závod Škoda na výrobu aut.
Škodovka patří do koncernu Volkswagen například spolu s Audi, Porsche, Bugatti, Volkswagen a mnoha dalšími. Pracuje v ní něco přes 15 000 lidí, z toho polovina z Boleslavi a zbytek z okolí ze vzdálenosti 60 km.
Během exkurze se třídy rozdělily na dvě poloviny a obě postupně vystřídaly při prohlídce lisovny a montovny a komentované prohlídce muzea historie firmy Škody Auto, respektive firmy Laurin a Klement. Během prohlídek jsme používali malé radiopřijímače se sluchátky, abychom mohli pohodlně slyšet paní průvodkyně, kde ony měly malý radiovysílač.
Do továrny je povolen vjezd pouze ve služebních autech, a proto jsme viděli jen škodovky. Závod je rozdělen na mnoho budov a některé jsou propojeny mostem pro automatický přesun komponent mezi kroky výroby. Celý proces začíná v lisovně. Tam se z 15 až 35 tunové role 0,2 mm až 1,2 mm tlustého hliníku vylisují pomocí barevně označených raznic (každý model má svoji barvu, verze kombi je sytější) vážících okolo 11 tun, v maximálně 6 krocích, výsledné komponenty, například dveře, boční rámy, či střecha. K lisování jsou používány hydraulické lisy s 6 raznicemi pohybujícími se najednou, raznic může být užito samozřejmě i méně. Plechy se po oční kontrole přesunou do svařovny. Ve svařovně se spojí do požadovaných formací pomocí bodových nebo laserových svarů. Laserové svary jsou prováděny laserem roztaveným měděným drátem přiloženým na linii svaru. Ze svařovny se karoserie přesunují do lakovny, kde je roboti nalakují do požadované barvy. Po nalakování se karoserie (zatím jen plechy) přesouvají do montovny, finální linky, kde se do auta přidají všechny zbylé komponenty a z této budovy již vyjíždí po vlastních. V montovně jsou auta na pásu a jednotlivé skupinky 6 lidí se střídají a každé auto je osazené tím čím má. Každé auto je nakonfigurováno jinak a pro pořádek a návod pro dělníky, co kam mají namontovat má každé auto svůj rodný list s kompletní konfigurací. Z montovny jede auto na vodní test, rychlostní test a test 9 povrchů, pokud vše splní bez problému, může k zákazníkovi. Do lakovny a svařovny jsme se vzhledem k bezpečnosti nedostali.
V muzeu jsme viděli film o historii značky, nejvýznamnější modely jako Tudor, MB (embéčko), Felicie, první motorizovaná jednoválcová kola značky Laurin a Klement, ale i současné studie Vision D a Vision C zkoumající trendy designu použitého na novém Superbu, Fabii a Octavii, ona známá dvoulinka na novém Superbu a nové Fabii pochází právě ze studie Vision C. Vision S, ze kterého se vyvine nové SUV, jsme bohužel neviděli. V ostatních částech muzea nám byly ukázány kroky restaurování, motory, které značka vyvinula jak pro auta a motorky, tak i pro letadla, příkladem je 12 válec pro říšské letadla, nebo také model vzdušného tunelu používaného pro testování prototypů.